Tegenvallende interactie in je community? Dit moet je doen!

Het overkomt ons allemaal. En wat doen we dan? Blinde paniek? Of kop in het zand. Dit zijn zaken die je wel kan doen als de interactie in je community tegenvalt.

Het overkomt ons allemaal. En wat doen we dan? Blinde paniek? Of kop in het zand. Dit zijn zaken die je wel kan doen als de interactie in je community tegenvalt.

Iedere Community Manager loopt er wel eens tegen aan. Je hebt alles volgens het boekje gedaan. Goede focusgroepen. Mooi platform. Enthousiaste ambassadeurs. Prachtige contentkalender. Er kan niks mis gaan. En toch….

Het duurt een paar weken voordat je het gevoel toelaat. Een paar maanden voordat je het uit durft te spreken.

Maar de simpele werkelijkheid is: de interactie valt tegen. Misschien haal je zelfs nog wel je target, maar de interactie in de community voldoet niet aan jouw persoonlijke verwachting.

Wat doe je dan? Meteen een andere baan zoeken is ook wel wat radicaal, dus ga je toch op zoek naar manieren om de interactie te verbeteren

Vandaag kreeg ik een mail van Richard Millington die precies daarover ging. Uit zijn lange en als altijd wat intense verhaal haalde ik twee belangrijke punten:

  1. doe een goede diagnose
  2. werk aan het “gevoel” van je gebruikers

Om met het eerste punt te beginnen. Wat ik uit eigen ervaring heb geleerd is de neiging groot om meteen in acties te denken. Van de dokters om mij heen heb ik het belang van een goede diagnose geleerd.

Als een patient bij je binnenkomt is het makkelijk op basis van de eerste aanwijzingen meteen iets voor te gaan schrijven. Maar een goede diagnose kan pas worden gedaan na een reeks aan vragen en soms aanvullend onderzoek.

Ook voor een community is het makkelijk om meteen in de actie te schieten, maar weet je wel zeker dat je het eigenlijke probleem aan het oplossen bent? Of zijn je acties eigenlijk maar water naar de zee dragen?

Richard stelt een aantal vragen die je kunnen helpen bij de diagnose op https://www.feverbee.com/stay-engaged/

Hij identificeert daarbij 3 hoofdoorzaken. Die liggen niet in de technische staat van het platform, of in het aantal sociale media berichten dat leden krijgen, maar in het gevoel dat gebruikers hebben.

1) Beperkt gevoel van competentie. Leden hebben niet het idee dat ze in staat zijn een bijdrage te leveren.

2) Beperkt gevoel van autonomie. Leden hebben niet het idee dat ze zichzelf kunnen zijn.

3) Beperkt gevoel van verbondenheid. Leden hebben niet het idee dat ze deel zijn van de groep.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *