Dit is een scriptie outline van Ik deel dus ik leer door Guido Verboom over communities of practice en een lerende organisatie
Inleiding
- De scriptie onderzoekt hoe online communities of practice (CoP’s) bijdragen aan de ontwikkeling van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) als lerende organisatie.
- De centrale onderzoeksvraag is: “Hoe dragen online communities of practice bij aan de ontwikkeling van het NHG als lerende organisatie?”.
- De scriptie is geschreven in 2015.
Online communities en lerende organisaties
- Hoofdstuk 2 bespreekt de theorieën over online communities en lerende organisaties.
- Online communities worden gedefinieerd als online ruimtes waar mensen met gedeelde interesses en doelen samenkomen om te leren en te communiceren.
- Lerende organisaties zijn organisaties die voortdurend leren en zich aanpassen aan hun omgeving.
Het NHG
- Hoofdstuk 3 beschrijft het NHG, its missie, visie en structuur.
- Het NHG is een beroepsvereniging voor huisartsen in Nederland.
- Het NHG heeft een website en is actief op sociale media.
Mentale modellen van het NHG
- Hoofdstuk 4 verkent de mentale modellen van het NHG over kennisuitwisseling en leren.
- Mentale modellen zijn de ideeën en overtuigingen die mensen hebben over de wereld.
- Het NHG heeft een positieve visie op kennisuitwisseling en leren.
Kennisuitwisseling
- Hoofdstuk 5 analyseert de verschillende vormen van kennisuitwisseling binnen het NHG.
- Kennisuitwisseling vindt plaats via formele en informele kanalen.
- Het NHG stimuleert kennisuitwisseling tussen huisartsen.
Op weg naar een lerende organisatie
- Hoofdstuk 6 bespreekt de ambities van het NHG om een lerende organisatie te worden.
- Het NHG heeft een aantal stappen gezet om een lerende organisatie te worden.
- Er zijn nog een aantal uitdagingen die het NHG moet overwinnen.
Online Communities of practice
- Hoofdstuk 7 beschrijft de verschillende online communities of practice van het NHG.
- De communities of practice variëren in grootte en activiteit.
- De communities of practice worden gebruikt voor kennisdeling, discussie en samenwerking.
Analyse en interpretatie
- Hoofdstuk 8 analyseert de data over de activiteiten in de communities of practice.
- De data laat zien dat de communities of practice een waardevolle bijdrage leveren aan het NHG.
- De communities of practice worden gebruikt voor kennisdeling, leren en ondersteuning.
Conclusie en samenvatting
- Hoofdstuk 9 concludeert dat online communities of practice een waardevolle bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het NHG als lerende organisatie.
- De communities of practice helpen het NHG om kennis te delen, te leren en te innoveren.
- De scriptie beveelt aan dat het NHG de ontwikkeling van de communities of practice verder stimuleert.
Verder onderzoek
- Hoofdstuk 10 bespreekt de mogelijkheden voor verder onderzoek.
- Er kan meer onderzoek worden gedaan naar de impact van de communities of practice op de praktijk van huisartsen.
- Er kan ook meer onderzoek worden gedaan naar de ontwikkeling van online communities of practice in andere organisaties.
Methoden en technieken
- Hoofdstuk 11 beschrijft de onderzoeksmethoden en -technieken die zijn gebruikt.
- De data is verzameld via interviews, observaties en een enquête.
- De data is geanalyseerd met behulp van kwalitatieve en kwantitatieve analysemethoden.
Bibliografie
- Hoofdstuk 12 bevat de bibliografie van de scriptie.
Overzichten
- Hoofdstuk 13 bevat een aantal overzichten, zoals een begrippenlijst en een afkortingenlijst.
Bijlagen
- De bijlagen bevatten de enquête over de lerende organisatie en het bericht over de workshop van Peter Senge.
Tot zover deze scriptie outline. Zie het volledige onderzoeksverslag.