Kennis delen: de motor van het lerende vermogen van organisaties

In zijn column van afgelopen november pleitte Bert Hubert voor beter kennismanagement. Hij liet daarbij schrikbeelden zien van de Amerikaanse overheid, waarbij inhoudelijke kennis niet beklijft. Maar hoe doe je dat eigenlijk: Goed kennis delen? Organisaties leren door kennis te delen en te creëren. Antropologen zien het verkrijgen en etaleren van kennis als een basisbeginsel … Lees meer

Door de bomen het bos zien – Jan Bommerez

In “Door de bomen het bos zien” betoogt Jan Bommerez dat we in een complexe wereld leven waar we te veel gefocust zijn op details en de neiging hebben om het grotere geheel te missen. Hij noemt dit systeemblindheid en onderscheidt vier types: Gevolgen van systeemblindheid: Systeemblindheid kan leiden tot diverse problemen, waaronder: Oplossing: Om … Lees meer

De kracht van rituelen in organisaties

Rituelen zijn al eeuwenlang een belangrijk onderdeel van de menselijke samenleving. Ze brengen mensen samen, creëren een gevoel van verbondenheid en geven betekenis aan belangrijke momenten in ons leven. In de hedendaagse organisatiecultuur worden rituelen steeds vaker erkend als waardevolle tools om verbinding, motivatie en prestaties te bevorderen. Ga zelf ook aan de slag met … Lees meer

Organisatiecultuur: De onzichtbare lijm die alles bij elkaar houdt

De puzzel van organisatiecultuur

Inleiding Organisatiecultuur is een complex en alomvattend concept dat de waarden, normen en overtuigingen van een organisatie belichaamt. Echter, het is meer dan alleen een verzameling van regels en procedures. Daarnaast is het de onzichtbare lijm die alles bij elkaar houdt en bepaalt hoe medewerkers zich gedragen en met elkaar omgaan. De kracht van cultuur … Lees meer

Coaching op kernwaarden: Haal het beste uit jouw potentieel

De kracht van kernwaarden: Kernwaarden vertegenwoordigen de fundamenten van wie jij bent als individu en wat jouw organisatie uniek maakt. Ze fungeren als een richtsnoer bij het nemen van beslissingen, het bepalen van de bedrijfscultuur en het stellen van prioriteiten. Kernwaarden definiëren jouw identiteit en zijn van essentieel belang voor het creëren van een positieve … Lees meer

Holacracy met een eigen sausje bij IMU, Bol.com en Zappos.

bol.com workshop over holacracy

Wat is het? Holacracy is een organisatievorm waarbij veel van de verantwoordelijkheid bij de medewerkers zelf komt te liggen. Het komt vooral voor bij bedrijven die met technische vooruitgang te maken hebben. Daarbij valt op dat veel van die bedrijven er hun eigen sausje overheen gooien. Wat zijn de voordelen van zelfmanagement? Hoog over: je … Lees meer

Cultuurverandering in ons bedrijf. Dat lukt toch nooit?!

We zijn grootgebracht met het idee dat een cultuur statisch is. Niets is minder waar. Cultuur is continu in beweging, als een rivier. Wat we meer en meer leren is hoe we cultuur ook kunnen veranderen, zodat we niet alleen maar doen wat we altijd deden. Dat we leren om cultuur aan te passen zodat … Lees meer

Ik deel dus ik leer: Een online lerende organisatie.

Een verkenning van de bijdrage van online communities aan het ontwikkelen van een lerende organisatie bij het Nederlands Huisartsengenootschap.  Scriptie voor Culturele Antropologie, Universiteit Utrecht. Zie scriptie outline. Zie een bijgewerkte versie van hoofdstuk 2 hier: Digitale Antropologie van online netwerken 2024 “Our task must be to free ourselves … by widening our circle of … Lees meer

Ben Tiggelaar ’s Mooi Werk in Papendorp

Op 6 december 2016 kwam Ben Tiggelaar naar Papendorp voor een lezing over Mooi werk en positief leiderschap. Veel werk Wist je dat je in je leven zo’n 82,000 uur werkt? Als je er zoveel tijd aan besteed kan je er ook beter maar iets goeds van maken. Ben Tiggelaar neemt ons mee naar mogelijkheden … Lees meer