Mijn werkproces: goed, zinnig en met plezier

Voor mij is het belangrijk om er stil bij te staan hoe ik werk. Uitgangspunt van mijn werkproces is dat volgens mooi werk mijn activiteiten goed zinnig en plezierig zijn. Mijn leidend principe is om te werken vanuit rust en ruimte.

Ochtendroutine

Ik begin de dag met een ochtendroutine. Wat korte oefeningen op een yogamat, water drinken, een meditatie van 5 minuten en dan onder de douche.

Notities

Workflowy categorieën

Rick Pastoor noemt in zijn boek Grip: Het geheim van slim werken dat het handig is om één systeem te gebruiken.

Het systeem waar alles in samenkomt is voor mij nu Workflowy.

  • In Overzicht hou ik mijn onderwerpen georganiseerd.
  • In Actie wil ik items plaatsen waar ik nu mee aan de slag wil.
  • In Inbox kan ik snel iets kwijt zonder dat ik meteen hoef te taggen of te sorteren
  • Content is bedoeld voor artikelen die ik aan het schrijven ben. Dat kunnen ook nog grove gedachtes zijn
  • Het Log is om bij te houden wat ik heb gedaan. Daar zit ook een deel van mijn dagboek in
  • In Mensen kan ik aantekeningen kwijt van gesprekken met mensen of iets van hun achtergrond
  • Notities zijn aantekeningen van boeken, webinars, videos of artikelen

Hiernaast gebruik ik:

Evernote als Webclipper voor knipsels van het web. Daarmee kan ik makkelijk websites en artikelen opslaan als ik ze tegenkom. Dat heeft twee doelen: aan de ene kant makkelijker te vinden. Soms weet je nog dat je laatst een artikel hebt gelezen, maar je weet niet meer precies waar. In die zin is Evernote dan mijn tweede brein.

Pocket voor artikelen die ik nog wil lezen. Het makkelijke daarvan is dat ik die ook op mijn ereader kan lezen waardoor ik beter geconcentreerd kan lezen.

Goodreads voor de boeken die ik nog wil lezen

Op mijn remarkable maak ik handgeschreven notities. Die zet ik – meestal handmatig over – in workflowy en markeer ze dan als overgezet

Voor het online samenwerken, heb ik een aparte pagina aangemaakt

Werkzaamheden verdelen

Van de week had ik contact met Jet Hasper van Intens Productief

In haar methode raad ze aan om je werkzaamheden te verdelen in 4 onderwerpen. Ik kwam tot deze:

  • Research & Development – 25%
  • Business & Sales – 15%
  • Execution – 50%
  • Administration – 10%

Financiën

Voor de financiën heb ik twee apps gebruikt. De eerste is een heel sympathiek kantoor aan de oudegracht The Bookie. Zij geven je ook inhoudelijk advies over je administratie en vullen zelfs je aangiftes in. Op het moment werk ik met MoneyMonk. Dit is een app waar je ook makkelijk je bankrekening in kan opvragen en waar je mooie overzichten krijgt. Je kan de app eerst 30 dagen uitproberen en daarna is er een instapmodel voor starters van EUR 10 per maand.

Mijn zakelijke bankrekeningen heb ik ondergebracht bij knab. Ik heb de verschillende subrekeningen deels onderbreken volgens de ideeën van profit first, maar blijf een beetje steken op de complexiteit van het hele verhaal.

Thee mee

Als ik op pad ga heb ik altijd een pakje met theezakjes bij me. Clipper Ginger Lemon. Alhoewel de theekeuze in werkplekken en cafés in de afgelopen periode drastisch is verbeterd is er nog steeds een grote kans, dat je alleen smakeloze opties krijgt te zien. Belangrijk om daar alvast tegen gewapend te zijn.

2022-08-06
Nu met workflowy als primaire notitie app
2019-10-28
links naar: Online samenwerking en remarkable tablet toegevoegd
2019-05-01
Notities toegevoegd
2019-04-22
Werkzaamheden verdelen
2018-10-15
Financiën aangemaakt