Dit is een instructie voor deelname aan online community.
Voorbij de trigger
Over het algemeen doe je mee aan een online community omdat er een bepaalde trigger is geweest. Je wilt een vraag stellen, of je weet het antwoord op een vraag die je is opgevallen.
Wanneer je de stap neemt om lid te worden van een community, is het de moeite waard om jezelf de vraag te stellen: Heb ik een doel voorbij de aanleiding om lid te worden van deze community. Vind ik hier gelijkgestemden? Kan ik mijn professionele kennis vergroten?
Actie:
Wanneer je lid wordt van een community, denk dan verder dan de aanleiding en zoek uit wat je doel is om lid te worden van de community.
Wat zijn motivaties om lid te worden van een community?
- Groei in kennis
- Motivatie
- Een kans om je expertise te laten zien
- Wat zijn motivaties om lid te worden van een specifieke community?
Er kunnen verschillende community’s zijn rond jouw onderwerp. Hoe kies je dan van welke van deze community’s je lid wordt?
- Kwaliteit van het gesprek en advies dat gegeven wordt
- De mate van activiteit
- De toon van de berichten
- Diversiteit van de leden
- De mensen
Wie ben je eigenlijk?
Als je lid wordt van een community is het misschien een goed begin om jezelf voor te stellen. We zijn het internet misschien gaan beschouwen als een aangeboren entiteit, maar je weet dat deze community eigenlijk uit echte mensen bestaat.
Het is een goed idee om jezelf voor te stellen. De meeste gemeenschappen en forums hebben daar een speciale rubriek voor. De jouwe niet? Begin dan gewoon je eerste bericht met een kleine introductie.
Moderatoren Wat doen zij hier?
Je komt erachter dat het forum waar je bent samengekomen allerlei moderators heeft. Is dit de kleuterschool? Waarom heb je politieagenten nodig in een groep volwassenen?
Patrick O’Keefe heeft een mooi overzicht van wat zo’n moderator eigenlijk doet:
Ja, ze verwijderen spam, controleren overtredingen van richtlijnen, schrijven beleid, ontwerpen de infrastructuur van de gemeenschap, zorgen voor technologie en houden de site online, beheren het personeel, communiceren met en reageren op leden, hebben een probleem? Raad eens wie het waarschijnlijk oplost, een goede invloed zijn, misbruik accepteren. Alles bij elkaar: Alles wat je ziet, raakt de beheerder waarschijnlijk aan.