Community Manager – wat kun je ermee?

Een goede community manager heeft de unieke combinatie van empathie, lef en geduld. Ten eerste: Empathie – om de menselijke verbinding aan te gaan en te kunnen denken vanuit het perspectief van de ander. Ten tweede: Lef – om vooral te proberen en je kwetsbaar op te stellen. En als laatste: Geduld – omdat een community als een tuin is en het een tijd kan duren voordat de bloemen bloeien.

Door een balans tussen actiegerichtheid en goed strategisch inzicht weet ik als community manager mensen te verbinden om een bepaald thema of doel. In 2005 begon ik met het opzetten van een Hyves kloon in Mongolië en sinds die tijd ben ik verknocht geraakt aan de kracht van online communities. De laatste 10 jaar heb ik HAweb, de online community van 13,000 huisartsen van het begin af aan helpen opzetten.


Presentatie door Guido en Wanda bij Nationaal Congres Online Verbinding op 20 april: In drie stappen naar een florerende online community

“Het is niet: we gaan iets bedenken en dan zijn we klaar. Nee, het is een levend organisme.”


Ik heb handzame technieken ontwikkeld, die zowel praktisch als strategisch ingezet kunnen worden. Kijk bijvoorbeeld naar de Gouden Driehoek van Adoptie

Een goede community manager: Wat kun je daarvan verwachten?

Zie ook: 8 valkuilen voor communitymanagers en hoe het wel moet

  1. Aandacht & liefde voor communityleden
  2. Oog voor de ontwikkelingen
  3. Technisch inzicht
  4. Gebruiken & interpreteren van analytics
  5. Overtuigingskracht richting directie of bestuur
  6. Kennis en verbinding maken
  7. Schrijfvaardig & creatief met content

Heb jij een community of wil je er een gaan opzetten? Ik denk graag mee!

Plaats een reactie