De vereniging voor community management in Nederland heeft in totaal 44 events gehouden. Hier een paar van de hoogtepunten. Lessen uit praktijk van het community management!
- Community First
- Interview mensen uit het veld
- Prikkel je actieve leden
1 Community First
Het uitgangspunt bij alle activiteiten van Sketchfab is ‘Community First’. Zelfs de inrichting van het pand in New York is na de verhuizing vanuit Parijs via de community tot stand gekomen. Op de muur schittert een print gemaakt door stagiaire Signe Schloss. Zij maakte deze op basis van 3D ontwerpen van de communityleden, die blij verrast en trots waren toen er een foto van de print op socials verscheen. Ook nieuwe personeelsleden worden doordrongen van de online deel-filosofie en krijgen allemaal een uur ‘communitytraining’ van Bart tijdens hun inwerkperiode. Ook technische collega Stephano heeft, net als zijn collega-developers, zichtbaar steeds meer lol in zijn werk door het contact met de eindgebruikers. En usability expert Maurice raakte door de interactie overtuigd dat bepaalde features toch echt wel nodig zijn op het platform.
2 Interview mensen uit het veld
Naast het online onderzoek heeft Freek ook 11 social influencers geïnterviewd. In semi-gestructureerde interviews heeft Freek aan deze mensen gevraagd hoe zij zich online gedragen, waarom zij bepaalde personen of sites volgen, hoe zij met fans omgaan en of ze een contentstrategie en -planning gebruiken. Dit gaf goede input om de juiste inhoud, tone-of-voice en timing te bepalen voor het benaderen van de NS-doelgroep.
3 Prikkel je actieve leden
Toen hij een tijdje wat minder actief was, kreeg hij van Wanda een mailtje. “Ze had me dus wel gemist”, lacht hij. Om actief te blijven in de community, is het nodig om continu geprikkeld te worden en om te horen wat er met de bijdragen of antwoorden gebeurt. Ook moeten de discussies relevant zijn. Misschien moet SNS er zelfs voor waken dat de community niet aan zijn eigen succes ten onder gaat. Nu de groep leden steeds groter wordt en de community steeds makkelijker te vinden is, verandert de sfeer, wat niet altijd positief is.
“Het doel van de community voor de bank mag nog wat duidelijker wat mij betreft, maar tegelijkertijd gebeuren er eigenlijk hele mooie dingen” zegt Jan. Het is duidelijk: Jan is positief kritisch, dus een waardevol communitylid voor de bank. Hij deelt met SNS wat hij graag anders ziet, vraagt door en is bereid om de bank te helpen.